کد خبر: 1201267
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
با گذشت ۵۳ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، تبعات اقتصادی این درگیری‌ها هم مانند تلفات نظامی برای کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم زیانبار بوده است
جوان آنلاین: مقامات صهیونیستی مدعی هستند به محض پایان آتش‌بس، حملات خود به غزه را تا مدت طولانی از سر خواهند گرفت، اما هزینه‌های سرسام‌آور درگیری‌ها کار را برای اشغالگران دشوار کرده است. بانک مرکزی اسرائیل اعلام کرد که جنگ تاکنون ۵۳ میلیارد دلار خسارت برای این رژیم ایجاد کرده است، هزینه‌ای که صهیونیست‌ها گفته‌اند با تداوم درگیری‌ها، چند برابر خواهد شد. 
 
با گذشت ۵۳ روز از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، تبعات اقتصادی این درگیری‌ها هم مانند تلفات نظامی برای کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم زیانبار بوده است. امیر یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در سخنانی اعلام کرد، جنگ غزه عواقب سنگینی دارد و میزان بی‌ثباتی در اقتصاد با توجه به عمق و مدت زمان مورد انتظار جنگ که باعث آسیب به فعالیت‌های اقتصادی می‌شود، بسیار بالاست. به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، بانک مرکزی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، هزینه‌های این جنگ به ۵۳میلیارد دلار رسیده است. این بانک پیرامون جزئیات اعلام کرد، علاوه بر هزینه‌های جبران خسارات مستقیم و غیرمستقیم، پرداخت بدهی عمومی و از دست دادن درآمد‌های مالیاتی، میزان هزینه‌های دفاعی به ۸/۲۸ میلیارد دلار رسیده است. شبکه بلومبرگ هم به نقل از یک شرکت مشاوره گزارش داد که هزینه کابینه رژیم صهیونیستی برای عملیات نظامی در نوار غزه به ۴۸میلیارد دلار خواهد رسید. 
بانک مرکزی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که شاخص‌های مختلف اقتصادی از ابتدای جنگ نشان از کاهش فعالیت دارد و بانک تصمیم گرفته نرخ بهره را بدون تغییر در ۷۵/۴ درصد نگه دارد. در این بیانیه تشریح شده است که پس از کاهش شدید ارزش واحد پولی اسرائیل در هفته‌های اول جنگ علیه نوار غزه، تورم در اراضی اشغالی همچنان بالاتر از هدف است. خطر کاهش ارزش واحد پولی در پی نوسانات اخیر در نرخ ارز، همچنان ریسک تورم مالی را به همراه دارد. اداره تحقیقات بانک مرکزی رژیم صهیونیستی به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی پیش‌بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۲ درصد کاهش داد، به‌خصوص که هزینه‌های کابینه برای جنگ به حدود ۱۶۰ میلیارد شکل خواهد رسید. انتظار می‌رود نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۶۳ درصد و در سال ۲۰۲۴ به ۶۶ درصد برسد. امیر یارون گفت که بانک مرکزی در حال بررسی تأثیر جنگ بر جنبه‌های مختلف مالی و اقتصادی است و به شناسایی خسارت‌های اقتصادی ناشی از این جنگ می‌پردازد. 
با وجود این هزینه‌های هنگفت در غزه، مقامات تل‌آویو مدعی هستند که پس از پایان آتش‌بس، جنگ در غزه را تا نابودی کامل حماس ادامه خواهند داد و مدت زمان زیادی طول خواهد کشید. با استناد به بیانیه بانک مرکزی اسرائیل، می‌توان گفت که هر روز درگیری در غزه، یک میلیارد دلار هزینه روی دوش اشغالگران می‌گذارد. از آنجا که با فراخوان ۳۰۰ هزار نفری نیرو‌های ذخیره، ده‌ها شغل در بخش‌های اقتصادی اسرائیل مختل شده است، بنابراین برخی کارشناسان و رسانه‌های عبری پیش‌بینی می‌کنند که اگر جنگ بیش از شش ماه طول بکشد، با فاجعه اقتصادی بزرگی مواجه خواهند شد. 
 
 وحشت صهیونیست‌ها از قدرت حماس
مقامات تل‌آویو ادعا می‌کنند می‌توانند حماس را نابود کنند، اما از بین بردن این جنبش را کاری دشوار می‌دانند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که عملیات نظامیان او در غزه تاکنون موفقیتی در تحقق اهداف جنگی خود نداشته، گفته که بعد از اتمام آتش‌بس گروه حماس آماده‌تر خواهد بود. گالانت دوشنبه شب در جمع نظامیان اسرائیلی گفت: «شما الان چند روز فرصت دارید. ما دوباره به مبارزه بازخواهیم گشت و از همان قدرت سابق و حتی بیشتر از آن استفاده خواهیم کرد.» طبق گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، گالانت گفت که حماس در طول مدت آتش‌بس در حال انجام عملیات‌های «سازمان‌دهی و استراحت» بوده و سربازان اسرائیلی در پایان آتش‌بس «با چیزی مواجه خواهند بود که قدری آماده‌تر است.» به گزارش شبکه المیادین، مؤسسه پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم دیروز تأکید کرد: «حماس در نهایت در یکی دیگر از نبرد‌های مستمر شناختی پیروز شد و توانست کل اسرائیل را به بازی بگیرد، درحالی که اسرائیل به اظهار ضعف خود در این زمینه ادامه می‌دهد.»
 مقامات تل‌آویو می‌گویند که تداوم آتش‌بس در غزه، به نفع حماس است و می‌تواند از این فرصت برای بازسازی نیرو‌های خود و ضربه زدن بیشتر به ارتش اسرائیل استفاده کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار